Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 26., péntek
Ervin

 
 
Nyomtatható változat
Kérdezz – felelek
Gryllus Dániel – Kaláka
2011-09. szám / Sári Júlia

Október 2-án új hangszerelésben mutatják be a Sumonyi Zoltán Pál apostol levelei és Weöres Sándor A teljesség felé című versciklusok megzenésítését.

Miért éppen ez a két mű kezdte el újra foglalkoztatni?
G. D.: Mondhatnám, hogy külső erő játszott közre, hiszen Samu fiam tavaly a hatvanadik születésnapomra újrahangszerelte a Weöres Sándor-verseket, a Pál apostol-ciklust pedig a Művészetek Palotája vetette fel, amikor azon gondolkoztunk, mi lehetne az októberi koncert első részében. Ráadásul ez utóbbi is új hangzást kapott nemrég Ferenczi György és a Rackajam jóvoltából. Arról nem is szólva, hogy mindkettő mű olyan huszadik századi lírára íródott, ami régi bölcseleten alapul, ezért aztán tartalmi szempontból is közel állnak egymáshoz.

Amikor Samu az új hangszerelésen dolgozott, mennyire vonta be Önt a munkába?
G. D.: Bizonyos mértékig kénytelen volt beavatni, hiszen ezúttal én is játszottam a koncerten, citeráztam és énekeltem. Ez a születésnapi ajándék nem volt teljes egészében meglepetés, mint a Kaláka negyvenedik évfordulóján, amikor a barátaink játszották el a dalainkat saját átdolgozásban, és nekünk semmilyen tudomásunk nem volt az előkészületekről. Samuval sokat beszélgettünk, felvetett kérdéseket, és együtt kerestük a megoldást, de így is éppen elég nagy ajándék volt számomra a koncert.

Mit gondol, miért lehetnek ma fontosan Pál apostol levelei a mai olvasónak, illetve zenehallgatónak?
G. D.: Miért ne lennének? Erről az a vicc jut az eszembe, amikor egy fickó azt mondja a másiknak, adok tízezer dollárt, ha megmondod, hol van Isten, mire a másik azt feleli, én adok húszat, ha megmondod, hol nincs. Pál apostol volt az az ember, aki 2000 évvel ezelőtt elhozta a monoteista vallást Európába, aminek azóta is egyre nagyobb és gazdagabb a hagyományköre. Ugyanazokkal a kérdésekkel és kétségekkel találkozott, mint a mai ember, s ha a kortársait megfogta az írásaival, biztos, hogy számunkra is van mondanivalója. Nem véletlen, hogy a teológusok máig hivatkoznak rá, és valamennyi felekezet köreiben előkerülnek az írásai, gondolatai. Ezért is jelentetünk meg a Cartaphilius Könyvkiadóval közösen egy könyvet Pál apostol – Utazás téren, időn és hangokon át címmel, amelyből kiderül az apostol teológiai és kultúrtörténeti jelentősége.
hirdetés

A teljesség felé zenéjét a Kékestetőn írta csaknem harminc évvel ezelőtt. Ma is van olyan hely, ahová szívesen elvonul dolgozni?
G. D.: A Kékestető most már örök helyemmé vált, már ami az én életem hosszúságát illeti. 1963-ban lettem asztmás, és abban az évben, majdnem ötven éve utaltak be először az ottani tüdőszanatóriumba. Persze zeneszerzésről akkor még szó sem volt, hiszen tizenhárom éves voltam, de azóta minden évben eltöltök ott három-négy hetet, ahogy az időm engedi. És az évek során ez a néhány hét valóban alkotóperiódussá vált. A teljesség felé zenéjét szinte teljes egészében ott írtam, de rengeteg Kaláka-dal is született a Kékesen, ahogy a Hangzó Helikon következő Szabó Lőrinc-lemezéről is két dal Kékesről származik.









vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor