Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 4., szombat
Mónika, Flórián

 
 
Nyomtatható változat
HBO
Éjszakai őrség
2008-19. szám / Köves Gábor

Otthonában ugyan szeretik az orosz filmet, a helyi érdekeltségű közönségsikerek azonban csak a legritkább esetben érvényesülnek külföldön is.
Timur Bekmambetov filmje, az Éjszakai őrség azonban nemcsak hazájában robbantott bankot, hanem szerte a világon is nagy sikert aratott.

Ki gondolta volna, hogy egyszer még hír lesz, sőt, kasszadöngető szuperprodukció, hogy Moszkvában is vámpírhelyzet van. Aki a múlt század nyolcvanas éveiben megjárta diákként a moszkvai kollégiumokat, ennél képtelenebb jelenségekről is be tudna számolni, de egy csecsemőnek kétségtelenül hírértéke van a moszkvai vámpír feltűnésének. Hát még ha ezt úgy tálalják, mint egy vérszomjas hollywoodi revüt, amelyben vörösen pislákoló neoncsillagok és torz mosolyú matrjoska babák között a Fény és a Sötétség tánckara ropja egyre nekikeseredve. Persze előtörténete is van e megélénkült, moszkvai vámpír-forgalomnak: nem kevesebb, mint egy évezrednyi szembenállás a Fény és a Sötétség erői között, amit mind ez idáig – épp a szembenálló felek kompromisszumkészségének köszönhetően – sikerült a békés egymás mellett élés medrében tartani. E világrend azonban bomlani készül: Moszkva felett viharfelhők gyülekeznek, a vámpírpofákból is egyre gyakrabban villannak ki az árulkodó agyarak, amikor pedig a forgatókönyvírók is elvesztették már a fonalat, hogy ki kivel van, a Kiválasztott is tiszteletét teszi e dal nélküli, komor vámpír-operettben. Mint a reklámfilm felől érkezett filmesek többsége, a rendező, Timur Bekmambetov is hamar megunja a történettel való bíbelődést, és inkább a látványvilág részleleteinek kidolgozásával múlatja az időt, amit viszont maximális hatékonysággal művel. Emberünk elég tiszteletlen ahhoz, hogy zárójelbe tegye a nagyhírű orosz filmiskola önkényuralmi jelképeit, de elég okos is egyben, hogy ne dobja félre a régi díszleteket. Ezek nála új életre kelnek: a Sztalker lepusztultsága, a szocialista szellemvasút csatornarendszere a régi, de az életkedvüket vesztett bölcsészek és kocsmaszagú filozófusok (netán a bányából napfényre tévedt munkás) helyett a Universal horror-kollekciójának régi motorosai lepik el a tereket. Ez körülbelül olyan illetlen újraértelmezése a régi filmes rendnek, mint Brezsnyev és Honecker baráti csókjának gúnyos kifordítása. És mivel Timur elsőként érkezett a szoborparkba és nemcsak nagyravágyó ötletei voltak, de rendelkezetett az ezek megvalósításához szükséges technikákkal is (úgy repdesnek a Kamaz teherautók, mint a Mátrixban a pisztolygolyók), így ő arathatta le a babérokat. És micsoda aratás volt ez! Közel 16 millió dolláros bevétel Oroszhonban (ezt a rekordot csak a Török csel című Akunyin-krimi tudta megdönteni), világforgalmazás (a Twentieth Century Fox által), egy hamarjában elkészített folytatás (Nappali őrség) és mindezek non plus ultrájaként az amerikai nagybácsi ajánlata: Drága, Timur, ihol 100 millió dollár, Angelina Jolie és Morgan Freeman, csinálj nekünk csodát a tengerentúlon is! A hamarosan mozikba kerülő Wanted előzetese alapján annyi már most biztos, hogy ha orosz színész nem is, egy kiszuperált és a gravitációnak fittyet hányó Lada szerepet kapott az Éjszakai őrség rendezőjének amerikai szuperprodukciójában.
hirdetés

HBO
9., péntek, 20.00



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor