Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 8., szerda
Mihály

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Emőke elkápráztatta Európát – Junior Prima Díj 2011
2012-03. szám / Pavlovics Ágota

2011-ben a szakértő zsűri negyedik alkalommal döntött a magyar zeneművészeti Junior Prima elismerésről. A fiatal tehetségek a társalapító Magyar Villamos Művek Zrt. jóvoltából a díj mellett hétezer euróban részesültek. Sorozatunkban a kiválasztott művészeket mutatjuk be.
A Zeneakadémia Ének- és Oratórium szakának végzős hallgatója, Pászthy Júlia tanítványa. 2011-ben fantasztikus évet zárt, amerre csak megfordult, elismerések, díjak kísérték útját. A rendkívüli tehetséggel megáldott szoprán ősz óta Erasmus-ösztöndíjjal a reneszánsz bölcsőjeként is emlegetett Firenzében képezi magát. Baráth Emőkével beszélgettünk.

Hogy érzi magát Firenzében?
B. E.: Sokat ingázok, ezért minden alkalommal, amikor megérkezem, rácsodálkozom, hogy a művészet és a szépség milyen különlegesen koncentrált formában van jelen a városban. Számomra óriási élmény, nagyon inspiráló, hogy itt lehetek. Rendszeresen járok koncertekre, operába, de leginkább a város építészete és képzőművészeti kincsei nyűgöznek le.

Hol tanul és ki a mestere jelenleg?
B. E.: A Luigi Cherubini Konzervatóriumban, vagyis a firenzei főiskolán tanulok. A tanárom Leonardo de Lisi, egy tenorista, aki segít bővíteni az olasz nyelvű repertoáromat. Általában elviszem neki egy-két koncert anyagát és azon dolgozunk. Mindenben segít nekem, az olasz nyelvben éppen úgy, mint az énektechnikában.

Bizonyára olaszul szeret leginkább énekelni.
B. E.: Valóban, legjobban olaszul szeretek énekelni, de büszke vagyok arra is, hogy a közelmúltban német anyanyelvű zenebarátoktól sok dicséretet kaptam a német kiejtésemet illetően.

Idén februárban Mozart Figaro házassága című operájában Barbarinát énekelte a Magyar Állami Operaházban, a közeljövőben pedig a Művészetek Palotájában lép fel. Utóbbi estén különleges élményben lesz részük a barokk zene barátainak. A Bartók Hangversenytermet Händelnek az antiochiai ókeresztény mártírok történetét feldolgozó műve, a Theodora csodálatos hangjai fogják betölteni.
B. E.: A Theodora különleges darab, témája is rendhagyó. Középpontjában a kereszténység áll, de a mű mintha nem is e világi lenne. Minden áriáján, minden hangján átüt ez különleges hangulat. Nagy örömömre a címszerepet fogom énekelni. A karmester Vashegyi Györggyel és az Orfeo Zenekarral volt már néhány próbánk, de a koncert előtti hetekben fogunk intenzíven dolgozni. Úgy érzem, a legjobb időben érkezett hozzám a szerep. Tíz év múlva, ha lesz rá alkalmam, nyilván másként fogom énekelni, de most úgy érzem, nagyon fekszik nekem.

Úgy tudom, a régizenétől a 20. századi zenéig mindent szeret énekelni. Lehet ilyen hatalmas zenei íven járni?
B. E.: Minden korszakban meg lehet találni azt a szerepet, amely leginkább fekszik a hangomnak. Mozart és Haydn operái például nekem valók, Verdi kevésbé, de ez nem jelenti azt, hogy nincsenek olyan zeneművei, amelyekben van nekem való szerep. Tisztában kell lenni a stíluskövetelményekkel, és persze az én hangi adottságaimmal is. Nyílt titok, hogy a barokk van a szívem közepében, de nagyon szeretem a daléneklést is, és közel áll hozzám a 20. századi zene is.
hirdetés

Mit tekint eddigi pályája legnagyobb sikerének? Mi volt a legmeghatározóbb élménye énekesnőként?
B. E.: Nehéz választani. Egyet nem is tudok kiemelni, ezért hármat mondok. Tavaly jelentkeztem az innsbrucki Barokk Opera Versenyre, ahol első helyezést értem el, és a közönségdíjat is elnyertem. Ugyanitt kaptam a lehetőséget, hogy 2012-ben az Innsbrucki Régizenei Fesztiválon Poppea szerepét énekelhetem Monteverdi Poppea megkoronázása című operájában. Aztán Svájcban a Verbier Festival Academy keretében kedvenc énekesnőm, Barbara Bonney mesterkurzusán vehettem részt, amire már régóta vágytam. Négy koncerten énekeltem, és a fesztivál végén megkaptam a növendékeknek meghirdetett nagydíjat. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban, 2011 végén Junior Prima díjban részesültem. A tavaly elért sikereim komoly visszaigazolást jelentenek számomra, és egészséges önbizalommal töltenek el, ami pályakezdőként rendkívül fontos számomra.

Roppant elfoglalt, tanul, koncerteket ad, operaházakban énekel, mesterkurzusokon vesz részt. Nyilván sok drukk, olykor stressz is kíséri a napjait. Hogyan védekezik ez ellen? Mivel tud kikapcsolódni, pihenni?
B. E.: A fellépések rengeteg izgalommal járnak, de változó, hogy mennyire drukkolok. Izgulós voltam és vagyok, de úgy érzem, hogy egyre jobban kezelem a drukkot. Meg vagyok győződve arról, hogy felkészültnek kell lenni, nem 100, hanem 120%-osan kell tudni a szerepet. Ha a tökéletes felkészültség mellett is jelentkezik a normálisnál kicsit több izgalom, azt légzőgyakorlatokkal igyekszem csillapítani. Ami pedig a pihenést, feltöltődést illeti, keresem még az utamat, de komolyan vonzódom a keleti filozófiák, kultúrák felé. Belőlük töltekezem.

Baráth Emőke 1985-ben született. Tanulmányait Gödöllőn kezdte, zongorázni és csellózni is tanult. Az érettségi után elvégezte a Szent István Konzervatórium ének és hárfa szakát Hormai József és Nagy Katalin irányításával. A Zeneakadémia Ének- és Oratórium szakának végzős hallgatója, tanára Pászthy Júlia. A fent felsoroltakon kívül számos zenei versenyen ért el kiváló eredményt.










vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor