Az idei Mahler-ünnep keretében, szeptember 5-én és 7-én tűzi műsorára a Művészetek Palotája Benjamin Britten gyerekoperáját, a Noé bárkáját, melynek szövegkönyvét egy 15. századi chesteri misztériumjáték nyomán maga a zeneszerző írta. Az ószövetségi vízözön-történetet egyszerűen elbeszélő opera számára Britten elképzelése szerint egy templom vagy egy nagy csarnok az ideális helyszín. A mű ősbemutatóját 1958-ban, az Aldeburghi Fesztiválon, az orfordi templomban tartották az Angol Nemzeti Opera művészei és amatőr gyermekénekesek közreműködésével – Isten hangját prózai színész szólaltatta meg, Noé és felesége szerepét énekelte felnőtt, a többi szereplő gyermek volt. A hallgatóság – vagyis a gyülekezet – a zeneszerző elképzelése szerint együtt kell, hogy énekelje az előadókkal az eredeti szövegbe betoldott egyházi himnuszokat. Britten virtuózan hangszerelt partitúrája a szakértők szerint is lenyűgöző példája annak, hogy miként lehet visszafogott hangszeres és vokális igényekkel, amatőröket és profikat közös munkára bírva igen hatásos zenés színházat létrehozni. A hazai előadás ennél egy fokkal megfontoltabban ált össze, és nem bízva semmit a véletlenre, a rendező-karmester, Philipp György a Budapesti Énekes Iskolától kért gyerekszereplőket. A szeptember 7-i koncert bevételét a Budapesti Fesztiválzenekar a gyermekek zenei nevelését segítő „A Fesztiválzenekar a gyermekekért” című program keretében a Parafónia Zenekarnak ajánlja fel. A produkció október elején Pécsre utazik, hogy a ZeneSzüreten is himnuszéneklésre buzdítsa a közönséget.
Művészetek Palotája
09. 05., 07.
|