Kritika (2,5) Egy veszedelmes viszony 2012-09. szám / Szalóky Bálint
Gyakran esünk abba a hibába, hogy az európai alkotásokat pusztán a készítő ország alapján kategorizáljuk, s tesszük ezt nyilván azért, mert hozzánk általában a nemzetközi fesztiválokon szereplő legnépszerűbb darabok jutnak el, amelyek sokszor valóban azonos tematikát követnek.
Gondoljunk csak a román újhullámra vagy a dán filmnek lendületet adó Dogma-mozgalomra, amely nélkül talán a 2000-es évek kedvelt dán alkotói, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier és társaik sem kaptak volna akkora figyelmet.
Az Egy veszedelmes viszony producere maga a Dogma-mozgalom atyja, Lars von Trier volt, de a hasonlóságok a Trier-életművel vagy akár a többi általunk is ismert dán filmmel ebben ki is merülnek – leszámítva a főszereplőt, a nemzet nem hivatalos színészének tekinthető Mads Mikkelsent. Az Egy veszedelmes viszony az a fajta nagyszabású kosztümös film, mely az anyaországban biztosan megmozgatja a közönséget, a határokat átlépve azonban teljes érdektelenségbe fullad. Ha úgy tetszik tehát, a dán A Hídemberrel van dolgunk. Mert a XVIII. században játszódó románc a dán királynő és az egyre fontosabb hatalmi pozíciót betöltő (s ebből kifolyólag törvényszerűen elbukó) udvari orvos, Johann Friedrich Struensee között éppen annyira érdekes, amennyire leírva annak hangzik. A rendező nem tesz semmit azért, hogy ezen változtasson, megelégszik az igényes jelmezekkel és díszletekkel, minden másban pedig a műfaji klisékkel. Az érdektelenség, unalom és a kínzóan hosszú játékidő kéz a kézben járnak: az Egy veszedelmes viszonyból talán tisztességes tévésorozat lehetett volna, moziban viszont ennyi egyszerűen édeskevés.
Egy veszedelmes viszony
(En kongelig affære) | hirdetés
|
|
Dán-svéd-cseh, feliratos film
Rendező: Nikolaj Arcel
Főszereplők: Mads Mikkelsen, Mikkel Følsgaard, Alicia Vikander, David Dencik
137 perc
Forgalmazó: Vertigo Media
Hamarosan a mozikban
|
vissza |
|
| |