Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 3., péntek
Tímea, Irma

 
 
Nyomtatható változat
Junior Prima 2011
Egy lefegyverzően tehetséges muzsikus meg 7544 orgonasíp
2012-10. szám / Pavlovics Ágota

Családjában az orgonaművészek ötödik generációját képviseli. Kitüntetéses tanári diplomát szerzett, zeneszerzőként és orgonaművészként Magyarország mellett a világ számos országában képezte magát. Fiatal kora ellenére muzsikusként és zeneszerzőként széles körben ismerik és elismerik. Több rangos kitüntetés és díj birtokosa. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban két és fél éve a Szent István-bazilika orgonaművésze. Virágh András Gáborral beszélgettünk.

Az University for Music and Performing Arts Vienna mesterkurzusán idén augusztusban Tryptique című művéért zeneszerzői díjat kapott, amihez szívből gratulálok. Laikusként úgy képzelem, a zeneszerző csak ihletett állapotban tud dolgozni. Milyen érzés, ha a kom­po­nis­tának mindössze egy hét áll rendelkezésére műve elkészítéséhez? És mit csinál, ha nem jön az ihlet?
V. A. G.: Csupán három nap állt a rendelkezésemre, mert egy keddi napon kaptam meg a feladatot, és csütörtökön este már megmutattam a tanáromnak, Nigel Osborne skót komponistának a darabomat. Nem szívesen nevezem ihletnek azokat a hatásokat, amelyek alapján dol­go­zom, inkább használom az inspiráció szót. Inspirációra valóban szükségem van, ugyanakkor lehet és kell is dolgoznom azért, hogy képes legyek a komponálásra. Semmering és a környéke, ahol a mes­ter­kurzus volt, rengeteg inspirációt adott. Gyönyörű vidék, persze az sem utolsó szempont, hogy egy ideig Mürzzuschlagban élt és komponált Brahms. Itt igazán nem voltam inspiráció híján. Ami pedig a konkrét feladatot illeti, ezúttal arra is figyelnem kellett, hogy olyan darabot írjak, amelyről a tapasztalataim alapján tudom, hogy működni fog, hiszen az előadóknak csupán két közös próbára volt idejük. Örömömre a mesterkurzus augusztus 24-i záróhangversenyén Daria Djagileva fuvola- és Jone Punyte zongoraművész megszólaltatta a darabomat.

Hogyan választja ki, milyen hangszerekre ír művet?
V. A. G.: Szerencsés helyzetben vagyok, ugyanis az utóbbi években szinte csak felkérésre írok. Inkább arra kell figyelnem, hogy a zeneszerzés ne váljon gépiessé, hogy ne egyféle zenét írjak. Akkor jó komponálni, ha az ember érzi, hogy körvonalazódik a fejében egy új hangkép. A semmeringi mesterkurzus hangszeres résztvevői nagyon lelkesek voltak, ami szintén egy erős inspirációforrás volt.

Nagyon fiatalon, 14 évesen már a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia orgonistája lett. Hogyan lehet valakiből orgonaművész, ha nem muzsikus családba születik, mint ön?
V. A. G.: Bizonyára sokkal nehezebb dolga van, mint nekem volt, de nem lehetetlen, hogy valaki 6-7 év komoly zongoratanulás után az orgona mellé tegye le a voksát. Magam is ezt az utat jártam. Meg­győ­ző­désem, hogy a zenetanulás minden formája rendkívül hasznos, hiszen a zene a kreativitás maga. Ráadásul statisztikailag bizonyított tény, hogy a gyerekkorban tanult muzsikálás javítja később az elhelyezkedés esélyét az élet legkülönbözőbb területein. Visszatérve az orgonáláshoz, a hangszer igényli mind a négy végtag használatát, először ezt a mechanizmust kell elsajátítani, ami nem nehéz. Ám a java, a komoly munka csak ezután jön.
hirdetés


Két és fél éve a Bazilika orgonaművésze. Milyenek a templom orgonái? Milyen érzés volt, amikor először ült ebben a minőségében ezekhez a patinás hangszerekhez?
V. A. G.: Leírhatatlan élmény volt és maradt, egy ideig el sem hittem. Számomra a templom 7544 síppal megépített Angster-orgonája a legszebb hangú hangszer. Minden perc különleges élmény, amelyet ennél az orgonánál tölthetek. A székesegyházban lévő hangszer fizikai jellemzői közül kettőt említek: a legkisebb sípja kb. 1 centiméteres, a legnagyobb tíz méternél is hosszabb. Legalább egy év kellett hozzá, hogy megismerjem, de az ismerkedés nem ért véget. A kapcsolatom a hangszerrel olyan, mint egy párkapcsolat, ami folyton fejlődik, változik. Örülünk a másik előnyös tulajdonságainak és elfogadjuk a hibáit. A kápolnában lévő 121 éves orgonának is nagyon szép hangja van. A Bazilika harmadik orgonája a szentélyben található, ez egy digitális hangszer.

A Bazilikában minden hétfőn és pénteken megszólalnak ezek a különleges hangszerek. Melyik napon milyen programot hallhatnak a zenebarátok?
V. A. G.: A hétfői sorozatban a székesegyház hatalmas orgonája szól, és negyvenöt perces műsorral várjuk az érdeklődőket. Felváltva játszunk édesapámmal, Virágh Andrással. Péntekenként este nyolctól két orgonán zenélünk, és énekesekkel, trombitásokkal muzsikálunk együtt. A koncerteken mások mellett Albinoni, Vivaldi, Bach és Liszt Ferenc művei szólalnak meg. A hangversenysorozatotokon belül 2012. november 2-án Mozart Requiemje csendül majd fel.

2011-ben a szakértő zsűri negyedik alkalommal döntött a magyar zeneművészeti Junior Prima elismerésről. A fiatal tehetségek a társalapító MVM Magyar Villamos Művek Zrt. jóvoltából a díj mellett hétezer euróban részesültek. Sorozatunkban a kiválasztott művészeket mutatjuk be.



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor