Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 1., szerda
Fülöp, Jakab, Zsaklin, Jefte

 
 
Nyomtatható változat
Kritika (3)
Három madár, hét történet
2008-25. szám / Fuchs Péter

Simon Starling a Ludwig Múzeumban. Illetve inkább három film, egy maharadzsa, a palotája és sok-sok fotó.
Kemény bevállalás néző részére a Ludwig e nyárra időzített első kiállítása! A tárlat címe egy múlt század harmincas-negyvenes éveiben uralkodó és a nyugati művészeteket igen kedvelő indiai maharadzsára utal, aki a huszadik század egyik legismertebb szobrászától, Brancusitól rendeli meg annak ismert szoborsorozatát, a „három madarat”. Bár a mű soha sem készül el, Simon Starling, a fiatal brit művész alaposan utánajár annak, ki is volt a titokzatos indiai patrónus, akinek palotája – egy valódi Bauhaus álomkastély – ma már mindössze egy jelentéktelen indiai kormányhivatal.
Starling ugyan nem állítja ki a három madarat, de kiállít három teljesen egyforma kőtömböt, amely akár a román származású szobrászmester alapanyaga is lehetne, illetve jegyzetek és fotók formájában elénk tárja a megrendelő palotáját, illetve az izgalmasan hangzó Hindu síremlék című filmet három változatban (1921-es, 1938-as, 1959-es, ez utóbbi az egyik utolsó Fritz Lang-film), amelynek egyik jelenetét itt forgatták. Ahogy írtam, izgalmasan hangzik, e filmektől mégse várjunk sokat, ugyanis valójában három, az RTL-ről (nem Klub) és Sat1-ről oly jól ismert gagyi amerikai kalandfilmet tekinthetünk meg, amelyekben barnára mázolt európaiak indiait játszanak, és folyékonyan, akcentus nélkül beszélik a németet. Felirat nélkül.
Aki nagyon ráér, szereti a késő kolonialista indiai modernizmust, esetleg Chandigarh-őrült (egy modern indiai város, melyet Le Corbusier is tervezett), annak bejöhet ez a kiállítás.
hirdetés

Ludwig Múzeum
Augusztus 3-ig
1200/600 Ft

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor