Impresszum | Előfizetés  
  2024. május 3., péntek
Tímea, Irma

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Egy Oscar-díj, egy pianínó és sok-sok zene
2014-03. szám

A művészeti menedzser szakma legnagyobb elismerése a Patrick Hayes-díj. A tekintélyes kitüntetéssel idén Kovács Géza – a Nemzeti Filharmonikusok főigazgatója – munkáját ismerte el a nemzetközi zenei élet krémje. Kovács Géza főigazgatóval zenekara és énekkara otthonában, a Művészetek Palotájában beszélgettünk.

A Patrick Hayes-díjat a szakma Oscarjaként emlegetik. Mióta létezik, kik döntenek arról, hogy ki kaphatja meg az elismerést?
K. G.: A Nemzetközi Előadó-művészeti Társaság (ISPA) az 1980-ban alapított Patrick Hayes-díjjal a hosszú időn át tartó, folyamatos szakmai elkötelezettséget, a művészeti menedzsment terén elért kimagasló eredményeket ismeri el. A díj az ISPA alapító elnökének nevét viseli.

Kik voltak jelen, milyen ceremónia keretében vette át a díjat?
K. G.: A díjátadón, mint az ISPA kongresszusának felkért házigazdája, saját magamat kellett felkonferálnom. Megrendülten álltam a laudáció alatt. Falun születtem, kántortanító fiaként, sok mindenre készültem, de arra nem, hogy az előkelő New York-i Capitaléban, ebben a pompás, neogótikus épületben vehetek át egy ilyen rangos elismerést. Számomra rendkívüli élmény, hogy „standing ovation” volt, amikor átvettem a megtisztelő díjat. Örömömre erre az életemben igen fontos eseményre a feleségem is el tudott kísérni.

Mi az ISPA feladata? Hogyan működik?
K. G.: A szervezetet 1948-ban hozták létre Koncertmenedzserek Nemzeti Szövetsége néven. Az 1986 óta nemzetközi szervezet napjainkban öt kontinens előadóművészeit integrálja. A 80-as évek közepén nyitott Európa felé, addig Amerikára koncentrált. A szervezetben négyszáz szakember dolgozik, mások mellett a New York-i Lincoln Center és az amszterdami Concertgebouw művészeti igazgatója. Munkánk fontos eseménye az évenként megrendezett kongresszus. Minden januárban New Yorkban találkozunk, júniusban pedig valahol a világban, például Sao Paolóban vagy Torontóban. Példamutató az a világ legnagyobb művészeti központjait magában foglaló hálózat, amelyet az ISPA működtet, így minden tagja kérhet segítséget, tájékoztatást társaitól. A kongresszusokon arra is van mód, hogy tíz percben felhívjuk a figyelmet élő bemutató vagy videó formájában olyan produkciókra, melyeket arra érdemesnek tartunk. Követendő példának tartom az ösztöndíj- és a mentor-programot, mindkettő komoly segítség a pályájuk elején járó tehetségek számára. Büszke vagyok rá, hogy a Művészetek Palotája megnyitása után 2005-ben ide tudtam csábítani egy ISPA regionális kongresszust, valamint arra, hogy sikerült felhívnom a szervezet figyelmét Közép-Kelet-Európára, így néhány éve Zágrábban, tavaly pedig Wroclawban volt a kongresszus.

Ön közel 40 éve művészeti menedzser. Hivatása rendkívül komplex. Hogyan változott a szakma, milyen kompetenciákra van szükségük mai művelőinek?
K. G.: Négy évtized alatt sokat változott a szakmánk, a művészek, a világ, a pénz és az intézmények is formálták. Jelentős technikai, technológiai változások is alakították. Például amikor pályám kezdetén a MÁV Szimfonikus Zenekarnál dolgoztam, a MÁV vezérigazgatóság telexén kommunikáltunk a világgal, ehhez képest ma technológiai robbanásnak vagyunk tanúi. Jó példa a változásra a jelentős nemzetközi sikereket arató Bartók-sorozatunk is. CD-vel kezdtünk, most nagyjából a felvételek felénél tartunk, de ma még nem látom, milyen hanghordozón fogjuk befejezni. A sok változás mellett egy dolog állandó, a jó művészeti menedzser közgazdász, pszichológus, pedagógus és szülő egy személyben. Alázatra is szüksége van, hogy az átlagosnál jóval érzékenyebb művészekkel való napi munka során helyt tudjon állni.
hirdetés


A felújított Zeneakadémia Nagytermében fognak a közeljövőben játszani?
K. G.: Márciusban játszottunk, a negyven éve karmesterversenyt nyert Kobayashi Ken-Ichiro a jubileum alkalmából egy sorozatnyi koncertet vezényelt magyar zenekarokkal. Március 14-én velünk kezdett a Zeneakadémia Nagytermében. Áprilisban 25-én ismét visszatérünk, szimfonikus koncertet adunk klasszikus zeneszerzők műveiből, ezen az estén Kocsis Zoltán vezényel. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban megtisztelő, hogy 2014. június 11-én a Visegrádi Négyek minisztereinek találkozója alkalmából szervezett meglepetés-estre mi is meghívást kaptunk a Zeneakadémiára.

Térjünk vissza ide, a Művészetek Palotájába, mi mindent hallhatnak a Nemzeti Filharmonikusoktól a zenebarátok?
K. G.: Április 26-án lesz a soron következő Próbatermi vendégség, a színes műsor házigazdája ezúttal én leszek. Folytatódik a tavaly kezdődött Richard Strauss-sorozatunk. A zeneszerző minden olyan műve megszólal Kocsis Zoltán vezényletével, amelyeket Magyarországon még nem nagyon hallottunk. 2013-ban a Capriccio és A hallgatag asszony, idén május 3-án, a szerző születésének 150. évfordulója alkalmából az Aus Italien (Itáliából) és az Úrhatnám polgár szvit, ősszel pedig a József-legenda hangzik majd el. Május 11-én A hangszerek lelke című gyerekbérletünk keretében az ütőhangszereké lesz a főszerep. Szívesen invitálom a zenebarátokat május 15-én is a Müpába, mert Durkó Zsolt lenyűgöző alkotása, a The Revelation to John, valamint Ravel: Daphnis és Chloé című balettje lesz műsoron Kocsis Zoltán vezényletével.

Csak egy részét sikerült elmondanunk mindannak, amivel foglalkozik. Rengeteg feladata miatt nem unatkozik sokat az irodájában ez a nyitott kottával álldogáló pianínó?
K. G.: Szó sincs róla, mindennap játszom. Zenélni muszáj, tisztább lesz tőle az embere feje. Zenét hallgatni is remek dolog, de azt sajnos a kelleténél jóval kevesebben ismerik, hogy milyen művelni a zenét, azt, hogy milyen csodálatos dolog hangszeren játszani vagy énekelni.
Pavlovics Ágota

Dióhéj
Kovács Géza 1994 óta a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségének elnöke, 1998-tól 2011-ig a Magyar Zenei Tanács alelnöke volt. 1996 óta képviseli a Magyar Szimfonikus Zenekarok Szövetségét az Európai Előadó-művészeti Munkáltatók Szövetségében (PEARLE). 2004 óta tagja a Patrick Hayes-díjat odaítélő ISPA-nak. Konferenciák előadója, publikál magyar és külföldi szaklapokban. Zenei tárgyú dokumentumfilmek rendezője, szerkesztője, közreműködője.

vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor