Impresszum | Előfizetés  
  2024. december 9., hétfő
Natália

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Budapest Táncfesztivál 2024 – Beszélgetés Ertl Péterrel, a Nemzeti Táncszínház igazgatójával
2024-03. szám / Tompos Vince

Csakúgy, mint minden évben, idén is az április 29-i Tánc Világnapja köré szervezik a Budapest Tánc­fesztivált, amely április 27. – május 11. között várja a tánc szerelmeseit. Az eseménynek helyet adó Nemzeti Táncszínház több világhírű külföldi együttest is meghívott a fesztiválra, mégis
a fő cél a magyar tánctársulatok bemutatása. Ertl Péterrel, a Nemzeti Táncszínház igazgatójával a Budapest Táncfesztivál előadásairól, színházi nevelésről és a színház nyújtotta pótolhatatlan élményről is be­szél­gettünk.

Kereken egy éve volt alkalmunk beszélgetni – akkor is szintén a Buda­pest Táncfesztivál apropójából. Milyen tapasztalatokkal gazdagodtak a tavalyi fesztivál után?
E. P.: Elképesztően izgalmas volt a 2023-as fesztiválunk, hiszen egytől egyig különleges produkciókat sikerült elhívnunk. Az sem elha­nya­gol­ha­tó, hogy a magyar tánctársulatok vezetői és a táncosok is ellátogattak a fesztiválra, hogy inspirálódjanak, és új lendületet, energiákat szerez­ze­nek. A közönségtalálkozók is elképesztőek voltak, hiszen ezeken az alkalmakon mindig fel lehet tenni olyan kérdéseket, amelyekre csak itt kap­ha­tunk választ. Egyébként hosszú távú tervezés jellemez ben­nün­ket, hiszen több évre előre gondolkodunk azon, hogy me­lyik évben me­lyik társulatokat szeretnénk meghívni. Aztán az, hogy a terveink mikor valósulnak meg, több tényezőn is múlik, de leginkább a társulatok programnaptárja alakítja azt, hogy végül kik fogadják el a meghí­vá­sunkat.

Ebben az évben milyen külföldi előadásokat láthat a közönség?
E. P.: Három külföldi társulatot hívtunk meg az idén. A fesztivált a Nuovo Balletto Di Toscana társulata nyitja április 27-én, akik egyébként klasszikus alapokon nyugvó, kortárs táncstílust képviselnek. Egy kifejezetten friss táncelőadást, a Bayadére – the Kingdom of Shadows című darabot hozzák el a budapesti közön­ség­nek. Május 4-én és 5-én a fesztivál egyik legizgalmasabb fellépője, a kubai Acosta Danza társulata lép a Nemzeti Táncszínház színpadára. Vezetőjük, Carlos Acosta tizenhét évig volt a The Royal Ballet szólistája, ma pedig a Birmingham Royal Ballet művészeti vezetőjeként járja társulatával a világot. Már régóta szerettük volna újra meghívni a finn Susanna Leinonen Companyt is, akik a Nasty című kamara előadásukkal érkeznek a Budapest Táncfesztiválra. Legutóbb 2011-ben voltak a vendégeink – idén pedig egy progresszív kortárs produkcióval térnek vissza hozzánk. Ebben az előadásban azt dol­goz­zák fel, hogy hogyan befolyásolja korunk számos kihívása a tánc­mű­vé­szek életét. Susanna Leinonen saját társulata mellett egyébként olyan jelentős balett- és kortárstánc társulatok koreográfusaként dolgozik, mint a Finn Nemzeti Balett, a Svéd Királyi Balett vagy a Dansk Danse­teater.

Mit érdemes tudni a hazai társulatok előadásairól?
E. P.: A hazai társulatokat tekintve idén összesen öt nagytermes bemutatónk lesz. Az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat Az emlékek őre című darabbal érkezik, amely egy különleges sci-fi regényből szü­letett – ez egy disztópikus világot fest elénk. Már a darab alapjául szolgáló könyv is egy, a jelenleginél lényegesen embertelenebb világot tár az olvasó elé. A történet szerint egy fiatalember fejében össz­pon­tosul az egész bolygónk emlékezete – a regényfeldolgozás is ezt a disztópikus világot jeleníti meg. A Forte Társulat egy szerelmi történetet dolgoz fel a Concordia című előadásában. Ez az összművészeti produkció a barokk zenét játszó Dador Project zenekar közreműködésével jön létre, és a barokk zenetörténet olyan klasszikus szerzőinek műveire készül Horváth Csaba különleges koreográfiája, mint Francesco Cavalli, Tarquinio Merula, Claudio Monteverdi és Giovanni Battista Fontana. A hazai előadások közül igazi kurió­zumnak számít Barta Dóra koreografálása, a Badora Társulat Melinda – táncdráma a Bánk bán nyomán című előadása. Talán a darab címéből is sejthető, hogy a közismert Katona József-drámát ezúttal női aspek­tusból, a címszereplő feleségének szemszögéből ismerhetjük meg. A Szegedi Kortárs Balet pedig az európai turnéja után a Táncfesztiválon is bemutatja a Fekete hattyú című balett-thrillert. Érdekesség, hogy a darab rendezőjével, Juronics Tamással egykor osztálytársak voltunk, csakúgy, mint Horváth Csabával, a Forte Társulat alapítójával. A fesztivált Duda Éva Bábel című előadásának premierjével zárjuk. Úgy gon­do­lom, nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ez a darab a bibliai alaptörténetet járja körül, modern köntösbe öltöztetve azt. Fehér Ferenc Diszkó 142 című előadása a Kisteremben lesz; a darab szakmai konzultánsa – aki maga is fellépő művész – Lőrinc Katalin. A történet szerint a szereplők csak azért jönnek vissza a jövőből, hogy újra felidézzék a régi életüket. Szintén a Kisteremben lesz látható Henrik Ibsen Babaház című adaptációja a Kulcsár Noémi Tellabor előadásában.



Idén is lesznek közönségtalálkozók, ahol a nézőknek lehetőségük lesz a művészekkel, a társulatvezetőkkel személyesen is találkozni…
E. P.: Így van, és ahogyan korábban említettem, ezeknek a beszélgetéseknek pontosan az a lényege, hogy a nézők az előadásokon túl még közelebb kerülhetnek a fellépőkhöz és a társulatvezetőkhöz. Számunkra pedig mindig izgalmas látni, hogy a világ különböző országaiban dolgozó táncművészek valójában mégis mennyire hasonlóak. Ezeken az alkalmakon szembesülünk azzal, hogy pontosan ugyanazokkal a prob­lé­mák­kal küzdenek ők is, és ugyanaz az öröm és elhivatottság, azaz a tánc szeretete fűzi össze őket, akár­csak bennünket.

Április 30-án különleges szakmai programon vehetnek részt az érdeklődők. Mit takar pontosan a Talpuk alatt cí­mű műsoruk?
E. P.: Tíz évvel ezelőtt, 2014-ben a Nemzeti Táncszínház kezdeményezésére jött létre az első komplex táncszínházi nevelési előadás, a Horda2. A sikeres produkciót két másik táncszínházi nevelési előadás követte: Igaz történet alapján (2016), Talpuk alatt (2018). Mindhárom előadás az ún. TIE (theatre in edu­ca­tion) alapmódszertanát felhasználva alakította ki a táncra épülő foglalkozásokat különböző korosztályok számára, ahol az osztályok aktív résztvevői, alakítói is az előadásoknak. A jubileum alkalmából a Budapest Táncfesztivál keretében játszott Talpuk alatt című interaktív előadásra rendhagyó módon felnőtt közönséget várunk. Az előadás előtt Kiss-Kozma Georginával, az MCC Ifjúságkutató Intézet kutatójával beszélgetünk arról, hogy hogyan és milyen irányba változott a kulturális helyszínek és a találkozási terek látogatottsága, illetve arról, hogy miképpen befolyásolja a digitális technológia elterjedése a fiatalok társas kapcsolatait.
hirdetés

A Magyar Táncművészek Szövetsége idén is a Tánc Világnapján rendezi meg a díjátadó gáláját. Hogyan alakul idén az est programja?
E. P.: Minden évben a Magyar Táncművészek Szövetségével közösen adjuk át a szövetség szakmai díjait több kategóriában. Kitüntetést vehet át április 29-én például az év legjobb pályakezdő táncművésze, az év legjobb férfi táncművésze, az év legjobb női táncművésze és az év legjobb alkotója is. Hogy kihez kerülnek a díjak, mindig az előző év szakmai teljesítménye és eredménye alapján dől el. Idén rendhagyó módon a díj­átadó gála az est első részében lesz, majd ezt követően az évad legjobb alkotójának a produkcióját lát­hatjuk.

Mit mutatnak a nézőszámok? A pandémia lecsengése után ugyanannyian kíváncsiak a Táncszínház előadásaira, mint a covid világjárvány előtt?
E. P.: Egészen elképesztő, hogy a covid és az azt követő rezsiválság után mennyien járnak ismét aktívan színházba. Sőt, ezen túlmenően: azt gondoltuk, hogy az internetes tartalomszolgáltatók széles kínálata miatt az élő előadóművészet iránti érdeklődés elkezd háttérbe szorulni, de hál’ Istennek, ennek éppen az ellen­kezőjét tapasztaljuk. Mérhetetlen nagy öröm számunkra az, hogy csak- úgy, mint a prózai színhá­zaknál, nálunk is azt igazolja a tapasztalat: az előadás személyes élményét semmi nem helyettesítheti.













vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor