Interjú Megosztott figyelemmel létezem 2013-09. szám
Párkapcsolatok mélylélektani boncolgatására különösen alkalmas a tánc – véli Barta Dóra táncművész-koreográfus, aki a Hoffmann meséit állítja táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban november 20-án. Offenbach operája izgalmas alapanyag a szerelemérzet különböző állapotainak bemutatására, ám a sztori új kerettörténetet kap, és korszerű zenei motívumok teszik még befogadhatóbbá a mai kortárs táncművészet iránt rajongók számára.
Offenbach operája egy nagyon intenzív belső világ. Mi ragadott meg benne? Mi az a művészi gondolat, amely ezen a cselekményen keresztül akarja megmutatni magát?
B. D.: A Hoffmann meséi a csapongó képzelet és az emberi jellemek sokféleségének látványos keverése. Nagyon szépnek és átdolgozásra izgalmasnak találom az alapműben lévő három szerelemérzet szimbólumrendszerét. Olympia – amikor a férfi a szerelembe szerelmes, még azt sem veszi észre, hogy szerelmes szerelmének tárgya valójában egy bábu. Csak az esztétikum és az érzés kifejezése, ami őt megfogja. Antónia – az érzések megtapasztalása, de narcisztikusan, amikor a férfi a nő mélyebb érzelmeibe szeret bele, de nem látja át, hogy ezek a mélyebb érzések nem neki szólnak, Antónia a zene és az édesanyja lelki lekötelezettje. Giulietta – a testi szerelem, amelyért eladja a férfi még a lelkét is, csak húst kapjon. És a keretjáték Stellája, a bálvány, az elérhetetlen, az idea. Úgy vélem, párkapcsolatok mélylélektani boncolgatására különösen alkalmas a tánc. Az operából ismert cselekményt részletesen nem követem, elsősorban az érzetekre koncentrálok. Kerettörténetet viszont újat készítek, továbbá érdekel a sorsok mögött meghúzódó irónia, olykor a humor is.
Milyen stílusokkal és hangsúlyokkal nyúlsz a témához? Milyen összbenyomást akarsz elérni/kelteni?
B. D.: A három különböző viszonyt egymástól markánsan elkülöníthető táncos formanyelven kívánom megszólaltatni. Az eddigi alkotásaim során is szívesen kísérleteztem a mű által inspirált mozdulat milyenségével. Mint mikor a festő ecsetkezelése lesz egészen más... A főbb karakterek határozzák majd meg az adott történet koreográfiai jellegét. Mintha három különböző alkotó készítette volna… mert nincs azonos szerelem, csak mindig más… A zenei szerkesztésben hallhatók lesznek az ismert klasszikus operai áriák, melyekhez korszerű zenei motívumokat társítok majd. | hirdetés
|
|
Idén babád született és tánctagozatot építesz Kecskeméten. Milyen kihívások várnak még Rád az évadban?
B. D.: Saját együttesemnél, a Badora Társulatnál és a kecskeméti Katona József Színháznál is két-két bemutató vár az évadban. A temérdek dologban rengeteg segítséget kapok társamtól, családomtól. Rájuk mindig számíthatok. Anyaként látom a világot, most minden más. Eltolódnak a számomra megszokott súlypontok, láthatóvá válik a szakmámon túli világ. Az összes tapasztalatom és szervezőkészségem latba vetem napról napra, hogy a tőlem megszokott munkabírással, odaadással vezessem a teátrum frissen alakult balettkarát. Megosztott figyelemmel létezem, mintha ikreim születtek volna…
Nemzeti Táncszínház
Bemutató: November 20., 19h
|
vissza |
|
| |