Impresszum | Előfizetés  
  2024. április 26., péntek
Ervin

 
 
Nyomtatható változat
Interjú
Megosztott figyelemmel létezem
2013-09. szám

Párkapcsolatok mélylélektani boncolgatására különösen alkalmas a tánc – véli Barta Dóra táncművész-koreográfus, aki a Hoffmann meséit állítja táncszínpadra a Nemzeti Táncszínházban november 20-án.
Offenbach operája izgalmas alapanyag a szerelemérzet különböző állapotainak bemutatására, ám a sztori új kerettörténetet kap, és korszerű zenei motívumok teszik még befogadhatóbbá a mai kortárs táncművészet iránt rajongók számára.

Offenbach operája egy nagyon intenzív belső világ. Mi ragadott meg benne? Mi az a művészi gondolat, amely ezen a cselekményen keresztül akarja megmutatni magát?
B. D.: A Hoffmann meséi a csapongó képzelet és az emberi jellemek sokféleségének látványos keverése. Nagyon szépnek és átdolgozásra izgalmasnak találom az alapműben lévő három szerelemérzet szim­bó­lum­rendszerét. Olympia – amikor a férfi a szerelembe sze­rel­mes, még azt sem veszi észre, hogy szerelmes szerelmének tárgya valójában egy bábu. Csak az esztétikum és az érzés kifejezése, ami őt meg­fog­ja. Antónia – az érzések megtapasztalása, de narcisztikusan, amikor a férfi a nő mélyebb érzelmeibe szeret bele, de nem látja át, hogy ezek a mélyebb érzések nem neki szólnak, Antónia a zene és az édesanyja lelki lekötelezettje. Giulietta – a testi szerelem, amelyért eladja a férfi még a lelkét is, csak húst kapjon. És a keretjáték Stellája, a bálvány, az elérhetetlen, az idea. Úgy vélem, párkapcsolatok mélylélektani boncolgatására különösen alkalmas a tánc. Az operából ismert cselekményt részletesen nem követem, elsősorban az érzetekre koncentrálok. Kerettörténetet viszont újat készítek, továbbá érdekel a sorsok mögött meghúzódó irónia, olykor a humor is.

Milyen stílusokkal és hangsúlyokkal nyúlsz a témához? Milyen összbenyomást akarsz elérni/kelteni?
B. D.: A három különböző viszonyt egymástól markánsan elkülöníthető táncos formanyelven kívánom megszólaltatni. Az eddigi alkotásaim során is szívesen kísérleteztem a mű által inspirált mozdulat milyenségével. Mint mikor a festő ecsetkezelése lesz egészen más... A főbb karakterek határozzák majd meg az adott történet koreográfiai jellegét. Mintha három különböző alkotó készítette volna… mert nincs azonos szerelem, csak mindig más… A zenei szerkesztésben hallhatók lesznek az ismert klasszikus operai áriák, melyekhez korszerű zenei motívumokat társítok majd.
hirdetés

Idén babád született és tánctagozatot építesz Kecskeméten. Milyen kihívások várnak még Rád az évadban?
B. D.: Saját együttesemnél, a Badora Társulatnál és a kecskeméti Katona József Színháznál is két-két bemutató vár az évadban. A temérdek dologban rengeteg segítséget kapok társamtól, családomtól. Rájuk mindig számíthatok. Anyaként látom a világot, most minden más. Eltolódnak a számomra megszokott súlypontok, láthatóvá válik a szakmámon túli világ. Az összes tapasztalatom és szervezőkészségem latba vetem napról napra, hogy a tőlem megszokott munkabírással, odaadással vezessem a teátrum frissen alakult balettkarát. Megosztott figyelemmel létezem, mintha ikreim születtek volna…

Nemzeti Táncszínház
Bemutató: November 20., 19h



vissza
vissza a lap tetejére | nyomtatható változat



 
 
Színház | Mozi | Zene | Art | Családi | Könyv | Gasztro
Kapcsolat | Impresszum | Előfizetés | Médiaajánlat
2009-2023 Copyright © Pesti Műsor